Moderne hulprijsystemen in de auto: hoe werken ze? En wat met de zelfrijdende auto? Verslagje van onze infoavond van 8/02

Yves Bulinckx kon ons opnieuw bekoren met zijn interactieve stijl waarbij hij de inhoud met grote kennis van zaken duidelijk kan overbrengen.

We leerden veel over de rijhulpsystemen in de moderne auto.  Remhulpsysteem, tractie controle, stabiliteitssysteem om over- of onderstuur in bochten tegen te gaan, dode hoek monitor, bandendrukcontrolesysteem, elektrische handrem, parkeerhulpsysteem en automatisch parkeren, achteruitkijkcamera, rijstrookbewaking, vermoeidheidsdetectie, projectie van het dashboard op een doorzichtig scherm voor je of de voorruit, adaptieve snelheidscontrole…  Allen hebben ze voordelen, maar ook hun beperkingen.  Een constante is dat het de kostprijs van een wagen, - en het onderhoud ervan-, de hoogte injagen.

Het zijn allemaal ‘opstapjes’ naar de zelfrijdende auto.  Een continue internetverbinding is essentieel voor deze auto: hij zal ongeveer 4 TB (terabyte) per dag gebruiken. Ter vergelijking: dit is 2700 maal meer dan de gemiddelde persoon momenteel gebruikt aan dataverkeer.   
Is de zelfrijdende auto een droombeeld?
Neen: op de site van de VUB rijden al vehikels zonder chauffeur. Verschillende autoconstructeurs doen momenteel al testen in grote steden.
Maar wat bij veel regen, mist of sneeuw.  Wat bij een onverwacht obstakel op de baan: een omgevallen boom? Wat als de 4G wegvalt? 
Wat als een kind of voetganger plots oversteekt?
In de zelfrijdende auto wordt een persoon gedetecteerd door zijn/haar GSM.  Worden we verplicht straks allemaal met een GSM op zak te gaan stappen?
Eén ding is zeker: de zelfrijdende auto wordt onbetaalbaar voor de gewone man.
Zo’n auto’s zullen alleen als deelwagen toegankelijk worden voor een breed publiek.
Toch maar meer de fiets en het openbaar vervoer gebruiken in de toekomst.